4 brīvdabas augi, ko pavasarī likt uz šķīvja

Pavasaris beidzot ir ieradies Latvijā, un daba ir atmodusies, gatava dalīties savās bagātībās. Šis laiks ir jāizmanto pilnībā, lai uzņemtu visus vitamīnus un minerālvielas, ko daba var sniegt. Dosim nelielu ieskatu izplatītākajos vietējos augos, ko šobrīd droši vari likt uz šķīvja!

 

  1. Nātres un nātru dzinumi. Uzvelc cimdus, un uz priekšu! Asais, bet ar dzelzi un C vitamīnu pilnais augs veicina asins sarecēšanu, palielina eritrocītu un hemoglobīna daudzumu asinīs, sašaurina asinsvadus un regulē cukura līmeni asinīs. Tautas medicīnā to agrāk izmantoja arī dzemdes, plaušu, nieru un zarnu asiņošanas apturēšanai, kā arī pastiprinātas menstruālās asiņošanas gadījumos.

 

Kā lietot: zupās, salātos, sautējumos, sablendēt kopā ar citiem zaļumiem kokteilī; tējās. Ja šaubies, ka sadzelsi mēli, iemērc jaunos nātru dzinumus verdošā ūdenī applaucēties uz pāris sekundēm.

 

Kad nātri nelietot uzturā: grūtniecības pēdējos mēnešos, paaugstināta asinsspiediena, ateoskrelozes, dzemdes un tās piedēkļu audzēju, cistu, polipu gadījumos.

 

  1. Pieneņu lapas. Mūsu senči jaunos pieneņu lakstus ēda salātos kā vitamīnu avotu pret mazasinību un nogurumu. Tās aktivizē žults veidošanos, un satur daudz K, C un A vitamīnu, kāliju, kalciju, nātriju un lecitīnu, turklāt satur tikai 6 kalorijas uz 100 gramiem.

 

Kā lietot: svaigu dārzeņu un lapu salātos, pievienot zupām vai vārītiem kartupeļiem, smūtijos. Ja lapas liekas par rūgtu, pirms lietošanas 30 minūtes jāpamērcē aukstā sālsūdenī; vai pagatavošanas laikā ēdienam pievieno skābenes, citronu sulu, lokus, krējumu, kefīru vai grieķu jogurtu.

 

Kad nelietot: barojošām māmiņām, kurām ir liels piena daudzums, jo lapu sulas piemītošās īpatnības var piena daudzumu palielināt.

 

  1. Gaiļpieši. Ne tikai skaisti, arī ļoti, ļoti veselīgi - to lapas un ziedi satur A, C un E vitamīnus, karotīnu, flavonoīdus. Šīs vielas stiprina imunitāti, atbrīvo no noguruma, palīdz migrēnu un galvas reiboņu ārstēšanā, histēriskiem un pārlieku emocionāliem cilvēkiem, un vēdera aizcietējumu gadījumos.

 

Kā lietot: tējās, salātos, smūtijos, sautējumu dekorēšanai, sajaucot ar biezpienu, jogurtu vai kefīru.

 

Kad nelietot: grūtniecības laikā un cilvēkiem, kas nepanes aspirīnu.

 

  1. Gārsas. Viena no izplatītākajām nezālēm, kas tomēr izrādās laba veselībai. Gārsas lapas satur dzelzi, varu, titānu, C vitamīnu un šķiedrvielas. Tās veicina liekā šķidruma izvadīšanu, pastiprina aknu attīrīšanos, uzlabo gremošanas trakta darbību.

 

Kā lietot: salātos, zupās, gaļas ēdienos, zaļumu smūtijos, arī žāvētā veidā saberžot pulverī un pievienojot citiem ēdieniem kā garšvielu.

Kad nelietot: plašas informācijas nav, tomēr iesakām saudzīgi izturēties pret uzņemamo daudzumu.



Kā redzi, visus no augiem vari pievienot salātos, zupās un smūtijos. Ja negribas ilgi domāt par gatavošanu, vienkārši sablendē lapiņas kopā ar kefīru un dzer pie vai starp ēdienreizēm.

Uzgaidiet... loading