Kā dabiski atvieglot artrīta sāpes

  1. oktobrī visā pasaulē atzīmē Artrīta dienu, līdz ar to, šajā mēnesī pievērsīsim lielāku uzmanību šīs kaites profilaksei un ārstēšanai.

Artrīts ir viena no biežāk sastopamajām locītavu sāpēm ar aptuveni simts dažādiem paveidiem.

 

Kādas ir artīta pazīmes, simptomi:

  • Locītavu sāpes;
  • Izteikts stīvums, īpaši no rītiem vai pēc ilgstošas sēdēšanas;
  • Locītavas sāk sūrstēt, paliek jutīgas, dažreiz arī sārtākas;
  • Nespēja ilgstoši stāvēt vai sēdēt vienā pozā;
  • Samazinās kustību apmplitūda un elastība. Liekas, ka kustības nevar veikt tik brīvi kā agrāk;
  • Uzpampušas pirkstu locītavas, kāju un roku pirksti.

 

No šīm pazīmēm izteiktākās un biežākās parasti ir pirmās divas - stīvums un sāpes.

Ja agrāk artrīts bija biežāk sastopams cilvēkiem gados, šobrīd diemžēl vecuma slieksnis arvien samazinās, un artrītu konstatē arī jaunākiem cilvēkiem, tāpēc noteikti pazīmes jāņem vērā jebkurā vecumā.

 

Kā dabiski atvieglot artrīta sāpes?

 

1 Regulē svaru veselīgās robežās

Pārāk daudz liekā svara ne tikai papildus noslogo locītavas, bet arī veicina dažādu hormonu un ķīmisku savienojumu izdalīšanos. Šie hormoni palielina vispārēju ķermeņa pietūkumu, un tas pastiprina artrīta simptomus un izpausmes. Tieši tāpēc ir īpaši svarīgi, ka artrīta gadījumā ir piedomāts pie tā, lai saglabātu svaru veselīgās robežās.

 

2 Pielāgo savu diētu

Šis vienlaicīgi palīdz iepriekšējam solim - veselīgai svara saglabāšanai -, un tai pat laikā piegādā ķermenim īpaši noderīgas vielas, kas dabiskā veidā palīdz cīnīties ar artrītu. Īpaši vērtīga pārtika, ko palielināt uzturā artrīta gadījumā ir:

  • Omega 3 bagāti produkti. Savvaļā ķertas treknās zivis, bioloģiski audzētu liellopu gaļa, linsēklas, valrieksti, čia sēklas ir labs sākums.
  • Sēru saturoši produkti. Piemēram, sīpoli, ķiploki, sparģeļi un kāposti. Sērs satur vielas, kuras pētījumos pierādījušas, ka samazina sāpes un palīdz jaunu audu būvēšanā.
  • Dzīvnieku kaulu buljons. Dabisks kolagēna avots, kas palīdz saistaudu atjaunošanai. Piemēram, vistas zupa, kurā vāra vistu ar kauliņu - vienkārši un jau pierasti. Tā ka’dzīvnieku pārtika kopumā (arī bioloģiski audzētā) var radīt iekaisumu, ne to mazināt, lietojot ilgstoši, ieteicams buljonu lietot ne ilgāk par 1-2 mēnešiem no vietas.
  • Ēdieni ar augstu antioksidantu sastāvu. Var teikt, ka ar antioksidantiem ir bagātas visas ogas un dārzeņi - jo krāsaināki, jo labāk. No garšvielām - kurkuma, kanēlis, kardamons.

 

3 Bieži kusties

Lai arī artrīts liedz izbaudīt fiziskās aktivitātes un tāpēc daudzi izvēlas kustēties mazāk, būtu jādara pretējais. Regulāra izkustēšanās palīdz stiprināt muskuļus pie locītavām, un stiprāki muskuļi dod locītavām labāku atbalstu un uzlabo kustību amplitūdu. Līdz ar to, ilgākā laika posmā sports mazina artrīta ietekmi uz ķermeni.

Ieteicams ieplānot 150 minūtes vidējas vai 75 minūtes intensīvas fiziskās slodzes nedēļā.

 

4 Lieto augus un garšvielas, kas atvieglo pietūkumu

Ingvers un kurkuma ir vieni no populārākajiem un spēcīgākajiem dabiskajiem līdzekļiem, ko izmanto dabiskai pietūkuma mazināšanai. Pētījumi pat ir pierādījuši, ka kurkuma ir spēcīgāks iekaisuma un pietūkuma noņēmējs nekā aspirīns vai ibuprofēns. Pētījumu meta analīzēs secināts, ka artrīta simptomu mazināšanai 1000mg kurkuma dienā var būt tikpat spēcīgs līdzeklis kā tradicionālās medicīnas medikamenti. Ingvers, savukārt, ir uzrādījis tikpat spēcīgas iekaisuma noņemšanas spējas kā ibubrofēns.

Kā šos labumus izmantot ikdienā? Pievieno ingveru, kurkumu vai iepriekšminēto kanēli, kardamonu ēdienam, izmēģini dažādas karsto un auksto dzērienu receptes. Iedvesmai - mūsu Facebook kanālā oktobrī ik nedēļu publicēsim pa receptei ingvera dzērienam.

 

5 Pastiprināti uzņem proteolītiskos enzīmus

Nesabīsties no “gudrajiem vārdiem” - vienkārši sakot, tās ir vielas ananasos un papaijās, kuras pētījumos ir pierādījušas labo ietekmi uz artrīta sāpju mazināšanu. Par precīzām dozām jāinteresējas pie ārsta, bet parasti rekomendācijas iekļaujas no 500-2000 mg trīs reizes dienā starp ēdienreizēm.

 

Tā, kā artrītam ir daudz un dažādu veidu, protams, vislabāk būs šos ieteikumus darīt papildus specifiskiem ārsta norādījumiem. Ja nav norādīts citādi, šie ieteikumi var būtiski mazināt artrīta ietekmi uz labsajūtu, arī rudens laikā.

Uzgaidiet... loading