Ieteikumi veselīgai gremošanai

Ēdiens, ko ēdam, ir mūsu degviela, savukārt gremošanas trakts - mašīna, kas rūpējas, lai ķermenis to kārtīgi saņemtu un izmantotu. No tā, cik labi rūpējamies par savu gremošanas trakta veselību, ir atkarīga ne tikai mūsu pašsajūta, arī imunitāte un pat prāta veselība.

 

Šajā blogā iepazīstināsim ar ieteikumiem, kā profilaktiski rūpēties par savu gremošanas orgānu veselību. Galvenokārt - zarnu, jo tas ir viens no svarīgākajiem imunitātes uzturētājiem kopumā ar atsevišķu (enterīno) nervu sistēmu. Tāpēc tas, ko ēdam, mūs ietekmē daudz vairāk, kā iedomājamies!

 

Līdz ar to šajos Ziemassvētkos novēlam sev uzdāvināt nepārēšanos :) Jo mūsu imunitāte, veselība un nervu sistēma mums tikai pateiksies!

 

Ieteikumi gremošanas orgānu veselībai

Tici vai nē, mūsu vēdera “strādāšanu“ uzlabo ne tikai labie vai sliktie ēdieni. Bieži vien atbilde veselīgai gremošanai un vielmaiņai slēpjas arī citur! Bet par visu pēc kārtas - jo ēdiens tomēr ir vissvarīgākais.

 

Kas palīdz veselīgai gremošanai:

  • Daudz ūdens. Jau noteikti zini - bieži jaucam izsalkumu ar slāpēm, tāpēc ūdens dzeršana ļauj pārlieku nenoslogot gremošanas traktu ar lieku ēdienu. Papildus tam, ūdens palīdz ēdienam labāk pārvietoties pa vēderu, un palīdz iedarboties šķiedrvielām, kā arī izšķīdina ūdenī šķīstošos taukus. Labāk ūdeni dzer pirms ēšanas.
  • Silts ēdiens. Vecmammai bija taisnība, kad viņa teica - jāēd vismaz 1 silta maltīte dienā. Enzīmiem, kas palīdz sadalīt pārtiku tā, lai mūsu ķermenis to varētu pienācīgi izmantot, patīk silta vide. Līdz ar to, siltu ēdienu ķermenim ir vieglāk pārstrādāt. Parūpējies, lai vismaz reizi dienā ieēd siltus dārzeņus, zupas vai tēju. Kas svarīgi - ņem vērā, ka šim ēdienam ieteicams sastāvēt galvenokārt no augu valsts produktiem, un liess. Tas, kas izteikti rada gremošanas traucējumus, ir tieši taukvielām bagāts ēdiens.
  • Probiotiskās baktērijas. Šīs baktērijas zarnās palīdz uzņemt nepieciešamās uzturvielas un cīnās ar nevēlamajām baktērijām. Var teikt, ka tas, cik labi strādā zarnas, ļoti lielā mērā ietekmē ne tikai pašsajūtu (ir pierādīts, ka zarnās rodas 95% hormona serotonīna, kas regulē prieka sajūtu ķermenī), arī ķermeņa spēju sevi uzturēt pie veselības - imunitāti. Līdz ar to, jogurts, kefīrs, skābēti kāposti, dabiskais kvass un tējas sēnes dzēriens kombuča ir lieliska izvēle, ar ko papildināt savu ēdienkarti.
  • Stresa vadīšana. Mūsu ikdiena ir pilna ar lietām, par kurām uztraukties, tomēr arvien populārākas kļūst metodes, ar kuru palīdzību varam iemācīties stresu vadīt. Kāpēc tas svarīgi Tavai gremošanai? Smadzenes un gremošanas sistēma ir savienotas. Hipotalāms, kas ir smadzeņu reģions galvas vidū, stimulē apetīti un piedalās vielmaiņas procesā. Tas izlemj, vai ēdiens tiks sagremots miera vai stresa režīmā. Stresa režīms veicina tauku uzkrāšanos, nepilnvērtīgāku ēdiena sagremošanu, lielāku apetīti kopumā. Tāpēc iesakām gadsimtiem senas metodes, kas strādā, lai mēs veselīgāk tiktu galā ar stresu: regulārs, intensīvs sports, veselīgs miegs, regulāra atpūta (kaut vai 10 minūšu meditācijas laikā, vai pastaigājoties dabā, ne par ko nedomājot - ļoti latviska meditācija :) )

 

Protams, tikpat svarīgi ir atcerēties ēst dabiski, maksimāli no uztura izslēdzot cukuru un pārstrādātu, treknu pārtiku. Ja nu svētku galds pagadījies īpaši bagātīgs, labāk ēst lēnām,mazām porcijām un pagaidīt, līdz sāta sajūta pāriet. Ķermenim vienmēr būs labāk, ja ēdīsim mazām porcijām un nepārēdīsimies.

Uzgaidiet... loading