Kā uzņemt C vitamīnu dabīgiem līdzekļiem?

Tuvojoties gripas un saaukstēšanās sezonai, arvien aktuālāks paliek C vitamīna jautājums jeb kā to uzņemt pietiekami, lai organisms spētu sevi pasargāt. Tāpēc pienācis laiks atgādināt par C vitamīna nozīmi mūsu veselībā un kā to uzņemt dabīgā ceļā.

 

Kas ir C vitamīns?

C vitamīns, pazīstams arī kā askorbīnskābe, ir ūdenī šķīstošs vitamīns, kas darbojas kā antioksidants, palīdz mazināt brīvo radikāļu bojājumus, iekaisumus cilvēka ķermenī, uzturēt sirds veselību un piedalās kolagēna sintēzē. Pētījumi liecina, nav nevienas ar cilvēka organismu saistītas funkcijas, kuru neietekmētu C vitamīna klātbūtne, un pat ļoti mazās devās šis vitamīns spēj aizsargāt šūnas no toksīnu un ārējās vides bojājumiem.   

 

C vitamīna pozitīvā ietekme uz veselību:

  • palēnina novecošanās procesu;
  • uzlabo imūnsistēmu un palīdz cīnīties ar infekcijām un alerģijām;
  • neitralizē saules kaitējuma, cigarešu dūmu, gaisa piesārņojuma un citu vides faktoru negatīvo ietekmi;
  • samazina sirds un asinsvadu slimību risku;
  • uzlabo redzi;
  • palielina dzelzs uzsūkšanos;
  • uzlabo smadzeņu darbību.

 

Bet kas notiek, ja C vitamīna organismā ir par maz?

Pirmais simptoms, kas norāda uz C vitamīna deficītu, ir nepārejošs nogurums. Savukārt nopietnāka C deficīta gadījumā rodas asinsvadu trauslums, kas progresējot var novest pie smaganu asiņošanas, anēmijas, zobu un matu izkrišanas, locītavu pietūkuma un sāpēm, un, protams, samazināt organisma spējas pretoties infekciju slimībām. Arī depresija, sausa āda, izsitumi, aptaukošanās, bieža deguna asiņošana un elpas trūkums var būt C vitamīna deficīta pazīme. Visbiežākais C vitamīna deficīta cēlonis ir nepietiekams uzturs, taču deficītu izraisa arī smēķēšana un dažādas saslimšanas, kas traucē pilnvērtīgu uzturvielu uzsūkšanos organismā.

 

Kā vislabāk uzņemt C vitamīnu?

Tā, kā cilvēka ķermenis atšķirībā no vairuma dzīvnieku pats nespēj sintezēt C vitamīnu, ir svarīgi to regulāri uzņemt caur uzturu. Daudzi cilvēki izvēlas uztura bagātinātājus, jo domā, ka tā uzņems vairāk vitamīnu, taču vislabāk C vitamīnu var uzņemt ar pārtikas palīdzību. Īpaši daudz C vitamīna ir svaigos augļos, ogās un dārzeņos, jo termiski apstrādātos produktos vitamīna daudzums samazinās.

 

Bagātākie C vitamīna avoti:

  • Upenes
  • Dzērvenes
  • Mežrožu augļi
  • Paprika
  • Kivi
  • Spināti
  • Loki
  • Dilles
  • Apelsīni
  • Zemenes
  • Zaļie lapu kāposti
  • Brokoļi
  • Pētersīļi
  • Ananāsi
  • Briseles kāposti
  • Ziedkāposti
  • Mango
  • Citroni
  • Kartupeļi

 

Cik daudz C vitamīna nepieciešams?

 

Ieteicamais C vitamīna daudzums mainās atkarībā no vairākiem faktoriem. Piemēram, pieaugušajiem vīriešiem dienā ieteicams uzņemt vismaz 90 miligramus C vitamīna, sievietēm – 75 mg, grūtniecēm –  85 mg, bet sievietēm, kas baro bērnu ar krūti, vismaz 120 mg. Savukārt smēķētājiem dienā būtu jāuzņem par 35 miligramiem vairāk C vitamīna nekā nesmēķētājiem. Tātad pilnīgi pietiekamu C vitamīna devu iespējams uzņemts, ja katru dienu uzturā lieto 5 – 7 porcijas svaigu augļu, ogu vai dārzeņu. Taču svarīgi atcerēties, ka C vitamīns ir ūdenī šķīstošs vitamīns un tas nozīmē, ka papildu daudzums netiek uzkrāts ķermenī un tiek izvadīts caur urīnu. Šī iemesla dēļ liela daudzuma C vitamīniem bagātu pārtikas produktu lietošana, visticamāk, neradīs nelabvēlīgas blakusparādības, taču retos gadījumos palielināta C vitamīna lietošana var izraisīt tādas problēmas kā caureja, slikta dūša, vemšana, krampji kuņģī un galvassāpes. 

Uzgaidiet... loading